Mt Gambier, Tantanoola Cave & Beachport - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Joost en Moniek - WaarBenJij.nu Mt Gambier, Tantanoola Cave & Beachport - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Joost en Moniek - WaarBenJij.nu

Mt Gambier, Tantanoola Cave & Beachport

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Joost en Moniek

14 September 2015 | Australië, Ballarat

Dit weekend was het weer tijd voor een roadtrip. Planning was om naar Mt Gambier te gaan, in Zuid-Australië. Zaterdagochtend was het niet zeker of we konden gaan, Moniek had een buikgriepje te pakken en Joost een staartje hiervan. Na een aantal uur besloten we om toch gewoon te gaan, we hadden er ontzettend naar uitgekeken en de weersvoorspellingen waren super. In Mt Gambier zijn we naar the Blue Lake geweest, een meer in de krater van een oude vulkaan. In november ieder jaar veranderd de kleur van het water van grijs naar blauw, maar het water was nu ook al behoorlijk blauw. Andere bezienswaardigheden die we in Mt Gambier hebben bezocht zijn de Umpherston sinkhole en Cave gardens. In de buurt van Mt Gambier is de Tantanoola Cave, die open is voor publiek. In de jaren '30 is de grot ontdekt door een jongen van 16 die op zoek was naar zijn fret die ergens een gang in schoot en niet meer terug kwam. Toen de jongen op zoek ging naar zijn fret, vond hij deze grot. 10 dagen na zijn ontdekking werd de grot opengesteld voor publiek. Er was nauwelijks een ingang (je moest via het gat waar de fret naar binnen was gegaan naar binnen) en binnenin moest je door middel van ladders en touwen verplaatsen. Nu is het nationaal erfgoed en meer dan de moeite waard om te bezoeken.

Na de grot bezocht te hebben besloten we om door de rijden naar Beachport, aan zee. Hier hebben we de Bowman Scenic Drive gedaan. Het was schitterend weer (26 graden en zonnig) dus we hebben lekker rustig aan gedaan en zijn bij verschillende uitzichtpunten gestopt om het strand op te gaan. Ondanks dat we ons goed in hadden gesmeerd (met factor 50) zijn we toch een beetje verkleurd. De ozonlaag is hier echt anders en de zon is verraderlijk.

Terug naar huis was een flinke rit. Vanaf het strand naar Ballarat is bijna 400 km, ruim 4,5 uur rijden. Toch zijn lange ritten hier alles behalve een straf.. Overal waar je komt is de omgeving anders, we kijken onze ogen nog iedere keer uit :)

Week 6 zit er op, dus we zijn al bijna op de helft! Ondanks dat we het ontzettend naar onze zin hebben hier begint de heimwee te komen. Veel Whatsappen en skypen helpt een beetje dus dat doen we dan ook vaak :) Omdat de tijd vliegt gaan we de resterende weekenden alvast plannen, er staat nog genoeg moois op het lijstje :D

• 14 September 2015 - 19:40

Erik:

Leuk verhaal weer! Ben benieuwd naar welke trips jullie nog gaan maken!

Gr Erik